4460: Variabelen en structuren

Technisch is bij software een "variabele" een gebied in een variabel geheugen (een RAM) met een unieke "naam" en van een zeker "datatype". De naam verwijst naar de locatie van de gereserveerde ruimte en via het "gedeclareerde" type "weet" het programma (of eigenlijk de compiler) hoeveel Bytes het zijn en wat ze "betekenen". Afhankelijk van aanduidingen in de programmabron (source), kan de "lokatie" van de variabele in werkelijkheid het geheugen adres van de werkelijke info bevatten, zo'n variabele is een "pointer".

Typen variabelen

Elke computertaal kent een aantal "primitieve" basistypen (*). De juiste naam en implementatie is afhankelijk van de betreffende taal. Doorgaans zijn er ook samenstellingen voorgedefinieerd, de "string", een rij karakters, is b.v. bijna altijd beschikbaar, maar er zijn vaak ook mogelijkheden om "array's" van alle andere typen te realiseren of "structuren" van verschillende typen te definiëren.

NaamTypeVoorbeeld
booleanja/nee *waar/onwaar
integergeheel getal *... -2 -1 0 1 2 ... enz.
float, doublereëel getal *9.99 3.14515 12e+03
charkarakter *'0'..'9' 'A'..'Z' 'a'..'z' '#' '@' '%' enz.
stringTekenreeks"Hello World"
array[]rij, reeks{"Volvo", "BMW", "Ford"}
listlijst{1, 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17}
setVerzamelingrood,wit,blauw
dictionaryassociative rij{"merk":"Ford","model":"Mustang","jaar":1964}
structstructuurstruct punt {int x; int y;}